کولر درجا چیست؟

 
حتماً برای شما این موضوع پیش آمده که گاهی متوجه می شوید که در تابستان، موتور خودرو توان خود را در حالت "کولر روشن" از دست می دهد. حال اگر این خودرو از نوع باری باشد (کامیونت، مینی بوس، کشنده و ...) به هنگام حمل بار و در گردنه ها و سربالایی ها، به سختی می توان از سیستم کولر استفاده نمود. از طرفی، در گرمای تابستان و خصوصا در مناطق گرمسیری (مانند شهرهای خشک و بنادر جنوبی کشور) به هنگام خواب شب، تامین سرمای مطلوب برای کابین یکی از دغدغه های رانندگان عزیز است.
کولر درجا، وسیله ای است که مستقل از موتور خودرو و فقط به کمک نیروی الکتریکی باطری ها، سرمای مطلوب و قابل قبولی را برای رانندگان عزیز به ارمغان می آورد. کولر درجا از یک کمپرسور برقی (که نیازی به کوپل شدن با موتور خودرو ندارد) بهره می برد و مانند کولرهای گازی خانگی عمل می کند، تنها با سه تفاوت بزرگ که در ادامه به آن ها می پردازیم.

تفاوت میان کولرهای گازی خانگی با کولر درجا:
- کولر درجا با برق مستقیم (برق DC یا همان برق باطری) عمل می کند، اما کولرهای گازی خانگی با برق متناوب (برق AC) کار می کنند.
- کمپرسور کولر درجا مناسب برای حرکت و تکان ها و لرزش های جاده طراحی شده اما کولرهای گازی خانگی برای استفاده در محیطی ایستا (ساکن) طراحی شده اند.
- شلنگ ها و اتصالات کولر درجا از نوع لاستیکی بوده و در تکان های جاده و حرکت آسیبی نمی بیند اما اتصالات کولرهای گازی خانگی از جنس لوله های مسی ساخته شده که به راحتی در حرکت دچار شکستگی و نشتی می شوند.

بنابراین استفاده از کولرهای گازی خانگی و موتور برق در سیستم خودرو به هیچ عنوان توصیه نمی شود.